Mange sager og ting skal man have fragtet til Østeuropa
Det er ufatteligt at tænke på, at hvis man bare er lidt over 30 år gammel, så kan man måske huske en tid, hvor Østeuropa var et socialistisk foretagende, hvor kapitalismen og de frie markedskræfter ikke kunne regere.
Derfor sørgede man også for at klare tingene selv, så der ikke var meget kontakt med Vesten, selvom vi ikke var så langt væk.
Så faldt Muren og Jerntæppet dalede langsomt, så man så en opblomstring af vestlige tendenser, der var kommet dertil.
Man kan således sige, at selvom det altid er vinderne, der skriver historien, så lå det jo frit for folkeslagene, om de ville fortsætte de socialistiske tendenser eller tage vestlige værdier til sig – de valgte i sidste ende det sidste, og det har ført til et boom af salg til den del af verden.
Derfor har det naturligvis medført megen transport til de østeuropæiske lande, der drev ud af Sovjetunionen (igen) eller blev oprettet derefter.
Der er god handel og fragt til de østeuropæiske lande
Således kan man se i dag, at der stort set konstant kører mange transportformer til Østeuropa med varer, så man får bundet Europa bedre sammen og skabt en større samhandel, så vi også kan have de samme varer over hele EU samtidig med, at man besidder sit personlige særpræg.
Derfor kan man sagtens rejse til grænsen af Europa og finde almindelige dagligvarer, som man kender det fra Danmark.
Men man sender også større ting til Østeuropa, der er med til at udvikle landene og give dem et mere vestligt udseende.
Det er ikke alene grundet denne handel, at der sker en forbedring af landene derovre, men de får også en forståelse for vestlige værdier og varer samt gods, som man kan få fingre i.
Man kan sende varer med tog, lastbil, fly, båd og meget andet – og det sker der meget af for tiden.